Cider


Het was een beetje in de vergeethoek geraakt en we dronken het tijdens onze vakanties in Bretagne of Normandië maar verder niet. Grote drankproducenten proberen dit traditionele product weer nieuw leven in te blazen als alternatief voor bier, breezers enz. Die kleine flesjes of blikjes hebben echter weinig van de traditionele cider en zijn relatief duur. In België en Frankrijk kan je bij de meeste supers wel een degelijke cider kopen, in Nederland is dat wat moeilijker.

Toch verdient de traditionele cider een plaats in ons zomerse drankassortiment. Het is immers een verfrissende drank die best koud geserveerd wordt en een laag alcoholpercentage heeft. Past goed bij veel gerechten, ook bbq en kaas. Vooral op warme zomervakantieavonden, wanneer we toch al geneigd zijn zo nu en dan eens wat te veel alcohol te nuttigen, biedt deze drank afwisseling, smaak en een iets of wat nuchtere gang naar het slaapvertrek.

Reacties

Pomme d'Or zei…
Beste Leo,

In reactie op je artikel over cider het volgende: er wordt beetje bij beetje steeds meer goede cider uit Normandië in Nederland ingevoerd.

Zelf voer ik ook cider in, met mijn bedrijfje Pomme d'Or in Amsterdam. Kijk gerust eens op mijn site www.pommedor.nl voor een aantal erg fijne ciders. Harold Hamersma is er inmiddels erg enthousiast over, zo zul je kunnen lezen.

Groet en succes met je weblog,
Martijn
Ciderwinkel zei…
Hi Leo,

Gelukkig krijgt cider steeds meer aandacht dankzij Strongbow en Jilz (eigenlijk een mix van cider en andere ingredienten). Het zijn echter geen 'real ciders' zoals de Britse cidervereniging Camra wel de echte 'farmhouse' boerencider noemt. Vaak al eeuwenlang gemaakt door boerenbedrijfjes, vooral in Herefordshire, Somerset, Devon en Dorset. Omdat deze zo anders smaken dan de Franse, (die hebben vaker 'bubbeltjes' door toevoeging van suiker) heb ik besloten goede Britse cider te importeren via mijn webwinkel www.ciderwinkel.nl
Engelse cider is hoger in alcoholgehalte (gemiddeld ca. 7 %) en is gemaakt van andere ciderappelsoorten.
Verder sluit ik me geheel aan bij de opmerking van Martijn van Pomme d'Or. Het zou leuk zijn als we een keer een gezamenlijke proeverij organiseren van Franse en Britse cider.

Cheers!

Raoul
CiderCider zei…
Ik sluit me aan bij bovenstaande heren! Cider is steeds beter te krijgen en de markt groeit gelukkig ook. Met mijn assortiment probeer ik mensen kennis te laten maken met de verschillende smaken cider en poiré. Op de CiderCider website kun je alles direct bestellen!
http://www.cidercider.nl