Harold McGee


In een vorige blog schreef ik dat ik het nieuwe boek van Harold McGee 'Goed koken en wat je daarvoor moet weten' op de tafel van de boekhandel had laten liggen ten gunste van 'Smaakvrienden' van Angelique Schmeinck. Dat was heel terecht, maar ik zou het boek van McGee toch tekort doen als ik het niet alsnog op mijn verlanglijst had gezet. Dat heeft gewerkt want ik vond het als cadeautje onder de kerstboom. En-of ik er blij mee ben! Als gepopulariseerde uitgave van zijn meesterwerk ' Over eten en koken - Wetenschap en cultuur in de keuken' mag dit boek er zijn.
Het is gemakkelijk en duidelijk te lezen en te begrijpen. Toch moet ik toegeven dat ik enkele kleine punten van kritiek heb. Zo vraag ik me af of iedere culinaire leek weet wat bedoeld wordt met "wateroven" en soms is hij wat te oppervlakkig (hé dat had wat meer uitleg verdiend) en af en toe trapt hij een open deur in. Jammer is ook dat hij het enerzijds vaak heeft over langzaam garen en de voordelen van lage temperaturen maar anderzijds niets zegt over het gebruik van de tajine en de slowcooker, toch twee instrumenten die bij uitstek geschikt zijn voor de toepassing ervan. Maar alles bij elkaar is het zeker een zeer waardevol boek. Leuk maar juist zijn uitspraken als; "Vertrouw de oventijden in recepten niet." en "Vertrouw niet op garingstijden in recepten ..."

Reacties