Broodbakmachine

Broodbakmachine

Intussen ben ik aan mijn vijfde of zesde broodbakmachine toe, ik ben de tel kwijt. Toegegeven, ik ben te veel gadget minded en daarom was ik één van de eersten die zo’n apparaat aanschafte. Ondanks vele teleurstellingen ben ik in tegenstelling tot vele anderen het idee van zo’n machine trouw gebleven. Het moest lukken om zonder al te veel tijdverlies een goed brood te maken voor dagelijks gebruik. Het ging mij er nooit om zo af en toe eens uit hobbyisme op een vrij moment een eigen gebakken brood te produceren, neen een dagelijks vers gebakken maar degelijk brood. Het is trouwens bekend dat de meesten die ooit zo’n apparaat hebben aangeschaft het na een periode ergens wegzetten om het (bijna) nooit meer te gebruiken. Ik niet. Ik woon nu 36 jaar in Nederland en het lukt mij niet om hier goed brood of pistolets of koffiekoeken te kopen. Ik zal niet beweren dat het niet te koop is, maar ik kan het mij niet permitteren daar grote omwegen of veel tijd in te steken, dus vertel mij niet dat je daar of ginds wel een goede bakkerij hebt, zal misschien wel maar ik ga geen verplaatsing van 10 km of meer  maken voor een goed dagelijks brood.
Nu had ik voor de aanschaf van mijn eerste broodbakmachine al heel wat ervaring met het handmatig maken van eigen brood maar ik verwelkomde de machine omdat het me heel wat tijd en moeite zou besparen. Al gauw moest ik toegeven dat het me ook veel frustraties bezorgde. Te vaak kwam ik tot de conclusie dat ik het verkeerde apparaat had aangeschaft en dat er beter te vinden moest zijn (een slechte maaier heeft nooit een goede zeis).
Door een combinatie van eigenwijsheid, eigengereidheid en ervaring werden de resultaten wel iets beter maar echt tevreden werd ik nooit, tot op het moment dat ik besloot de machine nog enkel te gebruiken voor het maken van het deeg. Dat leverde iets minder tijdsbesparing op maar door het in de machine bereide deeg, na een eerste rijs over te brengen in een broodbakblik en dit onder een doek een tweede keer te laten rijzen en dan af te bakken in de oven werd het resultaat aanmerkelijk beter. Een volgende stap naar meer efficiëntie zonder kwaliteitsverlies was het aanschaffen van een broodbakmachine waarin een (groot) bakblikpaste zodat ik deze ook voor de tweede rijsbeurt kon gebruiken. Het resultaat werd steeds beter.
Toch bleef ik het zonde vinden dat het hele bereidingsproces niet in het apparaat kon voltooid worden met een goed eindresultaat. Mijn wensen vanaf dan:
·         Een ononderbroken bereidingsproces zodat ik het apparaat ’s nachts kan laten werken en ’s morgens een vers gebakken goed brood heb.
·         Een brood dat behalve lekker en goed van structuur ook nog eens een aanvaardbare vorm heeft zonder gapend gat in de onderkant van de deeghaak.
·         Weg met de energieverspilling van een (te grote) oven die voorverwarmd en verhit moet worden voor een brood.
Na veel gezoek heb ik dus een nieuwe broodbakmachine aangeschaft waarvan ik dacht dat die misschien aan mijn voorwaarden kon voldoen. Het experimenteerproces begon dus weer van voor af  aan. Maar … ik kom steeds dichterbij, ik kan nu zeggen dat ik dagelijks een lekker goed brood heb met de juiste vorm, kleur en krokante korst (en een aanvaardbaar bescheiden gaatje aan de onderzijde).
Dat voor het dagelijkse gebruik, want als ik tijd genoeg heb, dan gebruik ik de machine alleen voor het deeg en maak ik het brood verder af in de oven met mijn ‘Emile Henry – Le Pain’.
Zie hier mijn adviezen voor een goed gebruik van de broodbakmachine:
·         Hoeveelheden ingrediënten en hun verhoudingen aanpassen aan de machine.
·         De meeste mensen volgen de receptuur die in de bijgeleverde gebruikshandleiding staan of de receptuur op de verpakking van het meel, en dat geeft dikwijls teleurstellende resultaten.
o   Te stug brood
o   Te bleke kleur
o   Ingezakt
o   Enz.
·         Jij bent baas over de machine en niet omgekeerd. Laat je de receptuur en de gebruiksaanwijzing van de broodbakmachine niet door de fabrikant opdringen. Het kost je in het begin misschien enkele mislukte broden, maar het is de moeite uit die mislukkingen te leren wat er fout is gegaan en hoe je de problemen kunt oplossen door receptuur en programma aan te passen aan je eigen inzichten.
·         Je moet tijdens het kneedproces het deeg volgen. Dat moet namelijk een vaste doch elastische structuur hebben die een mooie samenhangende soepele deegbal houdt. Soms is het al vrij snel duidelijk dat er of wat water of wat meel moet toegevoegd worden. Doe dat voorzichtig en in kleine beetjes tot je ziet dat het deeg de juiste consistentie krijgt. Wees daarbij geduldig want zo’n deegbal heeft wat tijd nodig om het toegevoegde meel of water op te nemen.
·         De verhouding meel – water kan schommelen tussen de 58 en de 65%. De hoeveelheid vocht die in de recepturen aangegeven wordt houdt er geen rekening mee dat (zelfs van de zelfde fabrikant of molenaar) de hoeveelheid vocht dat meel kan opnemen heel verschillend kan zijn.
·         Na het kneden open je de machine niet meer om te zien of alles goed gaat. Het openen van de machine heeft een te grote negatieve invloed op de temperatuur (tijdens het rijzen en het bakken) en de stoomvorming (tijdens het bakproces) in het apparaat.
·         Zelfs wanneer je in de programmering hebt gekozen voor een donkere korst, komt er vaak nog een vrij bleek brood uit. Je kan dan als de machine het toelaat de baktijd verlengen. Een andere truc om de kleur van het brood bij te sturen (en ook de smaak) is het toevoegen van melkpoeder. Melkpoeder bevat lactose (een suiker) dat tijdens het bakproces de kleur in gunstige zin zal beïnvloeden.

Pinterest: Eigen brood





Reacties