Broodbakmachine


BERCKHEYDE, Job Adriaensz
Zo'n tien jaar geleden kocht ik mijn eerste broodbakmachine en ging er heel enthousiast mee aan de slag. Anders dan de meest mensen die zo'n machine aanschaften, bleef ik dagelijks brood bakken en experimenteerde er op los. Het duurde een hele tijd voordat de nadelen van dit ding me begonnen te ergeren. De rare broodvorm en het gat onderin het brood veroorzaakt door de deeghaak. Soms was het bakresultaat ook niet fameus terwijl de receptuur toch klopte. Toch bleef ik het een geweldige uitvinding vinden, en nog steeds. Niet zozeer om er brood in te bakken, want dat doe ik nauwelijks meer. De broodbakmachine is echter wel de ideale deegmenger, kneder en rijskast voor mijn brood, broodjes en andere bakkerijrecepten. Het vormen en bakken van mijn bakrecepten doe ik al geruime tijd weer in de conventionele oven. Voor het op de juiste manier mengen, kneden en laten rijzen van niet al te grote hoeveelheden deeg is de broodmachine een fantastisch apparaat.

Reacties