Geschiedenis op uw bord


Het boek is al meer dan een jaar geleden uitgegeven, maar ik heb het gisteren pas op de Antwerpse boekenbeurs aangeschaft. Toen iemand me het vorig jaar aanprees en ik zijn verhaal hoorde, dacht ik mwah, niet precies een boek waarop ik zit te wachten. Nu interesseert de geschiedenis van onze voeding mij uitermate maar dan bedoel ik enerzijds een populair-wetenschappelijk historische verhandeling van onze voeding; hoe zijn onze voedingsgewoonten geëvolueerd en hoe is dat zo gekomen; anderzijds een historische toelichting op de naamgeving van de gerechten uit de klassieke en moderne keuken. Over al deze dingen bestaat wel wat maar te beperkt en te weinig specifiek.
Zo ook het boek 'Geschiedenis op uw bord' van Eric De Marteleire. Mijn twijfel van het vorige jaar was gegrond! Maar ik mag het de schrijver niet verwijten. Immers hij presenteert zijn eigen boek zonder veel pretenties, getuige het bijschrift op de omslag: "Leuke verhalen over het ontstaan van de naam van gerechten en voedingsmiddelen". Inderdaad, leuke verhalen maken nog geen geschiedenis. De titel is misschien wat misleidend, maar spijt van mijn aankoop heb ik niet. Het is met deze "geschiedenis" een beetje zoals met de 'Dikke van Dam' die werd gepresenteerd als een culinaire encyclopedie maar die dat eigenlijk niet is. Neemt niet weg dat ze beiden de moeite waard zijn.

Reacties