Eindelijk nog eens een kookboek dat er toe doet!

Laatst op de Antwerpse boekenbeurs verbaasde ik me voor de zoveelste keer over het aantal kookboeken dat jaarlijks de boekenmarkt overspoelt en vooral de hoeveelheid rotzooi die gepubliceerd wordt. Eveneens verbaasde ik me voor de belangstelling hiervoor. Massa’s mensen staan zich te vergapen aan al die publicaties en ik vraag me af of ze het kaf van het koren kunnen onderscheiden. Ooit las of hoorde ik ergens dat het grote aantal kookboeken dat verkocht wordt, nauwelijks geraadpleegd wordt en dat de aanschaf eerder een bevlieging is dan een weldoordachte aankoop om daadwerkelijk te gebruiken.

Niet op de boekenbeurs maar een week later ging ik in de boekhandel in mijn stad op zoek naar de nieuwe uitgave van Harold McGeeGoed Koken”. Tot mijn vreugde lag het boek daar maar tot mijn spijt moest ik na het vluchtig doornemen ontdekken dat het een onzinnige aankoop zou zijn. Enthousiast als ik was over de inmiddels al enkele jaren oude heruitgave van “Over eten en koken – Wetenschap en cultuur in de keuken” dacht ik dit nieuwe boek van hem even interessant zou zijn. Dat viel echter behoorlijk tegen, ik kon er weinig in ontdekken dat ik niet wist. Wellicht heb ik te snel geoordeeld maar de overtuiging ontbrak.

Gelukkig maar, want verder rondsnuffelend in de winkel, stoote ik opSmaakvrienden van Angélique Schmeinck. In tegenstelling tot het boek dat ik zocht, overtuigde deze mij direct. Thuisgekomen begon ik het rustig door te nemen en voor ik het wist was ik drie uur bezig met het uitpluizen van alle mogelijkheden dat dit boek te bieden heeft. Mijn enthousiame nam met de minuut toe. Het is eigenlijk geen kookboek maar een culinair ideeënboek met heel praktische tips. Dat is eigenlijk ook wat ik het meest zoek in kookboeken, ideeën en tips. Concrete recepten kunnen heel waardevol zijn, maar het gaat toch meestal om het idee. Wel het boek Smaakvrienden is in dit opzicht onovertroffen. Temeer omdat het de groenten centraal stelt, en dat zal toch ook de toekomstige richting van onze voedingscultuur worden. Met de groei van de welvaart in de tweede helft van de 20ste eeuw namen dierlijke producten steeds meer de centrale plaats in onze voeding in. Door de huidige mundiale en ecologische ontwikkelingen zullen plantaardige voedingsmiddelen een meer belangrijke plaats gaan innemen in onze voedingsgewoonten en groenten spelen daarbij een uiterst belangrijke rol.

Dus: geen kant en klare recepten, wel veel combinatiemogelijkheden, zowel klassieke als spannende combinaties, ook microrecepten (geen uitgebreide beschrijvingen maar globale weergave van recepten), inspiraties; beschrijving van klassieke en moderne kooktechnieken en culinaire breinflitsen.

Voor de beginner is dit boek misschien iets te abstract, echter voor al diegene die enige ervaring hebben, of het nu huishoudelijk, uit liefhebberij of professioneel is, is dit boek een gigantische schat aan mogelijkheden en inspiraties!




Reacties