Het Belgische OIVO (Onderzoeks en Informatiecentrum van de verbruikersorganisaties) heeft een interessante studie gemaakt van de voedingsinnovaties.
Nieuwe voedingsproducten zetten al onze zintuigen op scherp!
Persberichten - Voeding
Date : 06-03-2009
In 2008 staat voor de Nieuwe voedingsproducten het streven naar smaakplezier voorop (84%), met naast zich in de hogere regionen van de lijst de gebruiksvriendelijkheid (54%) en het gezondheidsaspect (46%) ! Wat het ethische aspect betreft, dat nog quasi onbestaande was in 2006, geldt nu dat het almaar meer aan belang wint (8%) ! Dat is wat blijkt uit een studie van het OIVO, dat een analyse maakte van de samenstelling en de presentatie van 339 voedingsproducten en dat de nieuwe trends met die van 2006 vergelijkt.
De voedingsinnovaties in België
De voedselinnovaties die in 2008 in de handel verschenen zijn, werden hoofdzakelijk ontwikkeld in de sectoren van de chocolade (23%), de traiteurproducten (23%) en de diepvriesproducten (15%).
De innovaties blijven talrijk, maar minder talrijk dan in 2006 in de vleessector.
Anderzijds nemen ze af voor snoepgoed, koekjes en soepen.
De trends
Variatie van zintuigen, gemakkelijke productmanipulatie en verfijning vormen de meest markante innovatietrends in 2008.
Paradoxaal en uit bezorgdheid voor het beschermen van de gezondheid van de consumenten, lanceren de Belgische producenten voedingsproducten met gezondheidsconnotatie, producten op basis van 100% natuurlijke ingrediënten en producten die de gezondheid op lange termijn bevorderen. Eén op de twee producten in België innoveert in die richting!
Een andere sterke tendens: terwijl ethische producten lanceren in 2006 nog een marginaal aandachtspunt was bij de producenten, innoveert in 2008 één op de tien producten in die zin.
Tot besluit nog dit: hoewel de nieuwe innoverende Belgische producten meer de klemtoon leggen op exotisme en tijdwinst in de sector van de chocolade, de traiteurproducten en het vlees en ze zich vooral richten tot de hedonistische consumenten die (nog altijd) graag lekker eten, zouden we de producenten toch dankbaar zijn als ze niet zouden vergeten dat er ook nog die consumenten zijn die aandacht besteden aan de sociale en de milieu-impact van hun aankopen!
Nieuwe voedingsproducten zetten al onze zintuigen op scherp!
Persberichten - Voeding
Date : 06-03-2009
In 2008 staat voor de Nieuwe voedingsproducten het streven naar smaakplezier voorop (84%), met naast zich in de hogere regionen van de lijst de gebruiksvriendelijkheid (54%) en het gezondheidsaspect (46%) ! Wat het ethische aspect betreft, dat nog quasi onbestaande was in 2006, geldt nu dat het almaar meer aan belang wint (8%) ! Dat is wat blijkt uit een studie van het OIVO, dat een analyse maakte van de samenstelling en de presentatie van 339 voedingsproducten en dat de nieuwe trends met die van 2006 vergelijkt.
De voedingsinnovaties in België
De voedselinnovaties die in 2008 in de handel verschenen zijn, werden hoofdzakelijk ontwikkeld in de sectoren van de chocolade (23%), de traiteurproducten (23%) en de diepvriesproducten (15%).
De innovaties blijven talrijk, maar minder talrijk dan in 2006 in de vleessector.
Anderzijds nemen ze af voor snoepgoed, koekjes en soepen.
De trends
Variatie van zintuigen, gemakkelijke productmanipulatie en verfijning vormen de meest markante innovatietrends in 2008.
Paradoxaal en uit bezorgdheid voor het beschermen van de gezondheid van de consumenten, lanceren de Belgische producenten voedingsproducten met gezondheidsconnotatie, producten op basis van 100% natuurlijke ingrediënten en producten die de gezondheid op lange termijn bevorderen. Eén op de twee producten in België innoveert in die richting!
Een andere sterke tendens: terwijl ethische producten lanceren in 2006 nog een marginaal aandachtspunt was bij de producenten, innoveert in 2008 één op de tien producten in die zin.
Tot besluit nog dit: hoewel de nieuwe innoverende Belgische producten meer de klemtoon leggen op exotisme en tijdwinst in de sector van de chocolade, de traiteurproducten en het vlees en ze zich vooral richten tot de hedonistische consumenten die (nog altijd) graag lekker eten, zouden we de producenten toch dankbaar zijn als ze niet zouden vergeten dat er ook nog die consumenten zijn die aandacht besteden aan de sociale en de milieu-impact van hun aankopen!
Het rapport vindt u hier.
Reacties