Eten in Laos (4)

Laotiaanse poffertjes, gemaakt van rijstemeel en banaan. Erg lekker!

Aangekomen in Vientiane, de hoofdstad van Laos (kleinste hoofdstad van zuidoost Azie).

's Avonds op zoek naar een restaurant. We weten dat hier voldoende goede restaurants moeten zijn. Maar zoals zo vaak in Azië, de twijfel: hygiene, geen klanten = niet gezellig, TL verlichting enz. We komen toevallig in een straatje met een avondlijke markt en de fantastische gerechten die te koop worden aangeboden lachen je toe. Alles ziet er zo smakelijk en aantrekkelijk uit, de geuren die je doen kwijlen. De mensen (uitsluitend Laotianen) kopen al dat lekkers en gaan er mee naar huis. Dat zit er voor ons als hotelgasten dus niet in. We vragen ons af waarom al dat lekkers niet terug te vinden is op de kaarten van de restaurants. Alleen in de eetstalletjes langs de brede Mekong kan je deze gerechten krijgen. Maar overdag ben je er langs geweest en je zag de vissen en de kippen en het vlees toen al klaar liggen in de zon, wachtend voor de bereiding op de avond. Jammer toch dat mijn maagdarmstelsel zo supergevoelig is. Ik heb de vorige jaren al teveel van mijn vakanties in dit werelddeel met buikproblemen rondgelopen en had me nu voorgenomen daar heel omzichtig mee om te gaan. Mijn god, wat je dan allemaal moet missen!

Reacties