Mycryo

Afbeelding: Cacaoboon, afkomstig van Wikimedia Commons.

Van collega's had ik er al wat over gehoord en in vaktijdschriften lees je er regelmatig over. Mycryo is een product van chocoladefabrikant Callebaut, een poeder van cacaoboter welke in de keuken gebruikt kan worden als bereidingsvet voor vlees, vis, groenten, sauzen, ... Het nieuwe product zou nogal wat voordelen hebben t.o.v. de traditionele boter, margarines en oliën. Dus wou ik het wel eens proberen. Jammer genoeg is het niet te koop in de supermarkt, voor de huiselijke consument dus onbereikbaar. Dan toch maar in de horecagroothandel een bus van 1,5 kg gekocht (houdbaar tot januari 2008, dat valt dus mee). Alle mogelijkheden hebben ik er nog niet mee uitgeprobeerd, maar vandaag wel mijn tournedos in gebakken en het resultaat was prima, maar helaas geen jus! Iik zal de komende dagen wat meer mogelijkheden uitproberen. De fabrikant beweert dat het product cholesterol-neutraal is, tot nu toe heb ik hierover nog geen informatie in de voedingswetenschappelijke literatuur over gevonden. Wat ik wel weet is dat cacaoboter rijk is aan verzadigd vet(en dus niet cholesterol-neutraal), maar wie weet, wat voor trucs ze hebben uitgehaald om dit product toch in het neutrale rijtje van de voedingsvetten te krijgen.

Reacties

mischien wat jus invriezen van een andere keer of een kopje lenen bij de buren