Week van de smaak

Afbeelding: Pieter Breughel De Oude, Boerenbruiloft.

De week van de smaak komt er weer aan en dus wordt er volop gepubliceerd. Bob Cramwinckel met zijn Centrum Voor Smaak Onderzoek aan de Universiteit van Wageningen timmert hard aan de weg. De controversen gaan over smaakvervlakking en de vraag of er nu over smaak te twisten valt of niet. Voor mij is de algemene smaakvervlakking een feit. We doen met z’n allen wel of de wereldkeuken ons toegenegen is, maar dat klopt maar voor zolang er van de wereldkeukengerechten mooie plaatjes kunnen gepresenteerd worden. Het gezegde “het oog wil ook wat” houdt nu voornamelijk in dat de smaak ook nog een beetje meetelt. De heer Cramwinckel verwoord dit goed met: “iets is niet lekker, mooi of interessant, maar wordt lekker, mooi of interessant gevonden. Naast een fysiek deel, is er blijkbaar een psychologisch deel dat zich met lekker, mooi, boeiend bezig houdt.”

Uit de onderzoeken die het CSO doet en in onderstaande links terug te vinden zijn komen enkele opvallende conclusies naar voor:

“… een doorsnee consument gebruikt maar een zeer beperkt aantal producten. Exacte cijfers ontbreken, maar schattingen lopen van 100 tot 250 producten. Dat aantal ligt ver beneden het assortiment van een moderne supermarkt, waar maar liefst 15.000 tot 25000 artikelen liggen te wachten om gekocht te worden.” Uit NRC Handelsblad van 4 augustus 2007.

“De meeste consumenten hebben volgens CSO weinig interesse in smaak en zijn daarom niet geschikt voor onderzoek.”

Brochure smaakonderzoek van CSO

Smaak is subjectief

Website Week van de Smaak

Reacties