Broodpudding




Op 6 april 2008 heb ik hier een ander recept voor broodpudding geplaatst maar die was aan herziening toe om redenen die ik hieronder vermeld. Deze nieuwe versie is geplaatst op 28 september 2020.

Broodpudding 

Broodpudding is een restverwerking en het resultaat zal altijd anders zijn afhankelijk van welk brood je gebruikt. Om twee uitersten te noemen: brioche en volkorenbrood en alles wat daar tussenin zit. Vaak heb ik wat resten van twee of drie soorten brood en soms heb ik nog een stukje cake dat ik er ook in verwerk. Het resultaat zal dus verschillend zijn maar ook de samenstelling. De ene soort brood is zachter of stugger dan de andere en de hoeveelheid vocht en ei die je dan moet toevoegen om tot de gewenste consistentie te komen zal dan ook niet hetzelfde zijn. Kortom een juiste samenstelling geven is niet altijd zinvol en je zult moeten vertrouwen op je gevoel en ervaring om een goede broodpudding te krijgen.

Vandaag maakte ik deze:
250 gram oud brood (met korst) gemaakt van 70% wittebloem en 30% volkorenmeel
130 gram suiker
4 eieren (samen 200 gram)
1 dl volle melk
25 gram gesmolten boter
70 gram rozijnen

Brood in stukken snijden en in de keukenmachine grof malen.
De andere ingrediënten (behalve de rozijnen) toevoegen en alles goed mengen in de keukenmachine.
Oven verwarmen op 175 graden.
Rozijnen door het beslag roeren en alles in een ingevette bakvorm (ik gebruik een silicone bakvorm).
40 tot45 minuten in de oven plaatsen.
Uit de oven, eventueel de kerntemperatuur meten, die moet boven de 90 graden zijn. Even laten rusten en uit de vorm op een rooster laten afkoelen.
Om de broodpudding wat luxer te maken kun je na afkoeling een laagje gesmolten couverturechocolade op de bovenzijde uitstrijken met een paletmes en op een redelijk koele plaats de chocoladelaag laten opstijven. Een laagje chocolade ganache kan natuurlijk ook.

Reacties