Chocolade vlechtbrood met pistachenoten

 

Dit recept kun je ook openen met Recipe Keeper.

Omdat ik het recept, zoals ik het vond letterlijk volgde, wat ik meestal doe als ik voor de eerste keer iets maak is het resultaat zoals je het op de foto ziet niet optimaal.
Het gebeurt me dan wel eens dat ik, zoals in dit geval, tijdens de bereiding merk: dit kan niet helemaal goed gaan. Toch volg ik dan verder de gegeven instructies om dan te kijken wat het resultaat gaat zijn. En dan kan het ook gebeuren dat ondanks mijn gevoel dat het niet goed zou komen het resultaat toch heel goed is.
Nu, met dit chocolade vlechtbrood was dat niet het geval. Ik zag al meteen, dit deeg is veel te zacht, kun je niet op een fatsoenlijke manier uitrollen en om er een vlecht van te maken was helemaal een onmogelijke opgave.
Zoals ik al zei, op de foto zie je dat het resultaat niet is wat het had moeten zijn. De smaak viel uiteindelijk heel goed mee maar het moet er natuurlijk ook nog goed uit zien.
Ik heb in de samenstelling van het recept dan ook aanpassingen aangebracht maar ik heb het in de prakrijk nog niet uitgeprobeerd. Misschien … moet ik het nog een keer aanpassen :)

Ingrediënten:

Voor het deeg:


300 gram bloem
80 gram zachte boter
120 ml melk
50 gram fijne kristalsuiker
snufje zout
1 ei

Voor de vulling:

150 gram hazelnootpasta Fairtrade
40 gram pistachenoten niet gezouten

Poedersuiker

Bereiding:

Maak een soepel deeg en laat het een uur afgedekt rijzen op een warme plaats.

Maak de hazelnootpasta smeuïg zacht door het even in de magnetron kort te verwarmen of au bain marie onder het kookpunt even te verwarmen.
Hak de pistachenoten grof.
Sla het deeg door en rol het uit tot een rechthoekige plak en spreid de hazelnootpasta over het deeg maar laat de kanten vrij.
Strooi de gehakte pistachenoten over de hazelnootpasta.
Rol het deeg in de lengte op en snijd het over de lengte in drie repen maar laat het uiteinde aan elkaar zitten, dus niet helemaal door snijden.
Vlecht nu de strengen om en om over elkaar en maak van het uiteinde weer een vaste knot.
Leg op een ovenplaat met bakpapier en laat een half uur rijzen op een warme plaats. De het deeg enigszins af.
Verwarm de oven op 180 graden.

Plaats  25 minuten in de oven.
Laat afkoelen op een rooster en bestrooi met poedersuiker.


Reacties