Sinaasappel amandelcake

 







Dit recept kun je ook openen met Recipe Keeper.

Het recept zoals het hier staat heb ik integraal overgenomen van de site van Tartes Yaya.


Mijn versie van deze cake ziet er lang niet zo mooi en professioneel uit als die van Tartes Yaya maar qua smaak mag het er wel zijn :)) Om eerlijk te zijn, smaakt het een beetje zoals Pim's cake  van het merk LU maar dat zal mijn interpretatie zijn.

De werkwijze , bereiding, doe ik iets anders omdat ik met een keukenmachine, Monsieur Cuisine Plus werk, maak ik me het eenvoudiger door alle ingrediënten behalve de yoghurt met elkaar te mixen en daarna met de vlinder de yoghurt er door te roeren.

Het apparaat Monsieur Cuisine Plus is een budget versie van het bekende merk Thermomix. Het apparaat is van het merk Sivercrest dat op de markt wordt gebracht door Lidl.

Ingrediënten:

Voor de cake
160 g zonnebloemolie gram en geen ml
200 g witte suiker
3 eieren
80 g amandelmeel
200 g zelfrijzend bakmeel
125 g Griekse yoghurt
Zeste van 1 appelsien
Sap van 1 appelsien
Snufje zout

Voor de chocolade ganache
75 g volle room
75 g pure chocolade

Bereiding:

Voor de cake
Verwarmde oven voor op 180 °C en vet je tulbandvorm in met boter of margarine en bestuif met bloem (en een beetje suiker!).
Mix de olie samen suiker. Doe er één voor één de eitjes bij en mix verder.
Voeg er het zelfrijzend bakmeel en het amandelmeel aan toe en mix verder.
Schep er de Griekse yoghurt onder met een spatel.
Rasp de sinaasappel en pers hem uit. Voeg de zeste samen met het sap en het zout toe aan het beslag en mix kort.
Zet 50 à 60 min in de oven.
Voor de chocolade ganache
Hak de chocolade in gelijke stukjes en doe deze in een warmtebestendig potje.
Verwarm de room op in een steelpannetje tot hij net begint te borrelen.
Giet de hete room over de chocoladestukjes en laat 1 minuutje rusten. Roer er vervolgens met een lepeltje door tot je een gladde ganache krijgt.
Giet de ganache over de cake (werk eventueel af met nog wat sinaasappel zeste) en smullen maar!

Reacties